Skocz do zawartości

Zdjęcie

Pisanie wypracowań maturalnych bez znajomości lektur.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
18 odpowiedzi w tym temacie

#1 Mateusz Rydlewski

Mateusz Rydlewski
  • Użytkownicy
  • 29 postów
  • MiejsceWarszawa

Napisano 28 luty 2010 - 21:22

Pisanie wypracowań maturalnych bez znajomości lektur :)/>/>

Im dłużej uczę się do tegorocznej matury tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że matura sprawdza umiejętność rozwiązywania jej jako testu, że jest egzaminem z bystrości i cwaniactwa, o czym z resztą w jednym z wątków pisał Mateusz :)/>/> . Stąd też pytanie-
Jak modelować pisanie wypracowań maturalnych na podstawie przykładowych prac opublikowanych przez CKE?

Dla osób, które nie wiedzą jak wygląda matura z polskiego podrzucam linki do arkuszy z poprzednich lat wraz przykładowymi wypracowaniami(każdy arkusz posiada 2 tematy wypracowań wraz z potrzebnymi fragmentami lektur oraz dwa przykładowe rozwiązania):

Matura 2006 str. koniec 6-15
http://www.cke.edu.p... ... l_rozw.pdf

Matura 2007 str. 7-15
http://www.cke.edu.p... ... _prozw.pdf

Matura 2008 str. 7-15
http://www.cke.edu.p... ... p_rozw.pdf

Dodam jeszcze 2 informacje:

1. Praca musi ściśle odnosić się do polecenia/tematu
2. Jeśli w wypracowaniu pojawi się tzw. błąd kardynalny świadczący o nieznajomości lektury- matura jest zerowana bez możliwości poprawiania w wakacje.

#2 cyryl

cyryl
  • Użytkownicy
  • 96 postów

Napisano 28 luty 2010 - 22:42

Kardynalny to chyba np. pomylenie autora. Ale można popełnić duży błąd typu pomylić imię bohatera ale to będzie błąd rzeczowy, który pracy nie dyskwalifikuje...mam racje ?
"Wszystko jest względne"

#3 cyryl

cyryl
  • Użytkownicy
  • 96 postów

Napisano 28 luty 2010 - 22:57

Do opisu osób może się przydać ten fragment z wikipedii, z artykułu o cold reading'u:

Sformułowania Forera (horoskopowe)
"Sformułowania horoskopowe" to zdania które wydają się opisywać konkretną osobę, a w rzeczywistości składają się wyłącznie z ogólników i faktów odnoszących się do znacznej grupy ludzi. Zwykle są wypowiadane w sposób pozwalający doprecyzowywać je na bardzo wiele sposobów, zostawiając pole do wycofania się z czegoś nieprawdziwego. Ich zadaniem jest prowokowanie słyszących do doprecyzowania, tak aby umożliwić stworzenie dłuższych i szczegółowych opisów osoby.
Przykładowe takie zdania to:
"Wyczuwam że czasem czujesz się niepewnie, szczególnie w otoczeniu osób, których dobrze nie znasz."
"Trzymasz w domu mnóstwo nieuporządkowanych starych fotografii."
"W dzieciństwie miałeś nieprzyjemne zdarzenie z udziałem wody."
"Masz problem z przyjacielem albo krewnym."
"Twój ojciec zmarł po ciężkiej chorobie."
Jeśli badany jest wystarczająco stary, jest duża szansa że nie ma już ojca. Ostatnie zdanie obejmuje znaczną większość przyczyn śmierci, więc można je wygłosić bez większego ryzyka że będzie nieprawdziwe.
Tęczowy fortel
Tęczowy fortel (ang. the rainbow ruse) to spreparowane zdanie, które opisuje jakąś cechę i jednocześnie jej przeciwieństwo. Wygłaszając je, odczytujący niejako "obejmuje wszystkie możliwości" i wydaje się właściwie odgadywać osobowość badanego, choć w rzeczywistości to co powiedział jest niejasne i sprzeczne ze sobą. Wykorzystuje się przy tym fakt że cechy osobowości zwykle nie są mierzalne i że praktycznie każdy doświadcza obu stron pewnych emocji. Ta technika jest bardzo często wykorzystywana przez wróżbitów i astrologów.
Zdania tego typu mogą wyglądać następująco:
"Zwykle jesteś pogodną i pozytywnie nastawioną osobą, ale był czas kiedy nie byłaś zbyt szczęśliwa."
"Jesteś dobrą i uczynną osobą, ale kiedy ktoś straci twoje zaufanie to potrafisz naprawdę się wściec."
"Powiedziałbym że często jesteś cicha i nieśmiała, ale jeśli w dobrym nastroju możesz łatwo stać się centrum uwagi."
Odczytujący może wybrać dowolną cechę osoby, wymyślić jej przeciwieństwo, a potem połączyć je razem w jednym zdaniu, sugerując że strony zależą od czasu, nastawienia czy humoru.


Generalnie ja staram się pisać tylko to czego jestem pewien jeśli chodzi o fakty z lektury - a przestrzenie miedzy tymi kilkoma faktami które zapamiętam ze streszczeń wypełniam laniem wody i na przykład takimi właśnie ogólnikowymi stwierdzeniami. Z podstawy próbnej miałem z 60% - nic się nie uczę tego języka. Ja już potrafię się ładnie wysławiać : P
"Wszystko jest względne"

#4 Krzysztof Gonia

Krzysztof Gonia
  • Użytkownicy
  • 4092 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWrocław/Żary
  • opisALL IN

Napisano 01 marzec 2010 - 18:46

cold reading raczej na niewiele się tu zda gdyż w kluczu są punkty za konkretne sformułowania. Ja doszedłem do dużej wprawy z pisania wypracowań (ok. 80% pkt.). Najprostszym sposobem jest... streszczenie tekstu. Porównaj jakiś klucz i tekst nad którym pracujesz. Wszystko jest w tekście.

Drugie spostrzeżenie to takie że trzeba wypisywać rzeczy... oczywiste. Może głupio to brzmi, bo w końcu tak powinniśmy pisać :)/>/> ale chodzi o to żeby napisać każde możliwe skojarzenie do jakiegoś opisu (np. że fabryka przypominała węża (praca z Ludzi bezdomnych, opis fabryki tam był i trzeba było wypisać wszystkie oczywistości). Przynajmniej ja mam takie odczucia z punktu widzenia ścisłowca :)/>/>

Reasumując pisz wszytsko co jest w tekście + swoje własne wnioski.
KOCHAJzycie || Szukaj rozwiązań, a nie wymówek || MAPA FORUM ||

#5 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 29 wrzesień 2011 - 16:37

Na szkicie interpretacyjnym jak napiszesz strzeszczenie to od razu masz skresloną prace :)/>/>

#6 hypno

hypno
  • Użytkownicy
  • 178 postów

Napisano 29 wrzesień 2011 - 18:54

pisanie tego durnego niczego nie sprawdzającego wypracowania, jak i calej nmatury z polaka opiera się na pisaniu na podstawie danego fragmentu. dany fragment mozesz przedstawic w milionie różnych słów. wyciagnij z niego wszystko co widzisz i gotowe. ja mialem lekturę ktorej nie przeczytalem, zreszta zadnej nie czytalem, i dostalem 60 % z pisemnego. zdac mature z polskiego to zadna filozofia, na prawde. co tu poradzic. przeczytaj ajlepiej. ale jak nie przeczytasz i umiesz czytac dany fragment ze zrozumieniem , to tez mature zdasz. bez problemu

#7 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 29 wrzesień 2011 - 19:21

Niby tak ale co powiesz na odniesienie sie do znajomosci lektury? Musisz uzyc jakis watkow ktore nie sa we fragmencie ktory dostajesz. Dlatego zalozylem ten temat tez o tym przedluzaniu bo nie da sie z samym fragmentem pojechac 250 slow.
Nie licza sie zaimki tak poza tym :)/>/>
Poza tym nie da sie opisac ze on byl taki i tak, byl taki i tak -musisz wnioskowac, byl taki bo robil to. A tego czasem we fragmencie nie ma co robil :)/>/>
Moze kiedys tak bylo latwo bo to inne czasy, moja mama tez tak mowila.

Użytkownik Mysle edytował ten post 29 wrzesień 2011 - 19:23


#8 hypno

hypno
  • Użytkownicy
  • 178 postów

Napisano 29 wrzesień 2011 - 19:53

mam 21 lat^ ^ to nie są dawne czasy.wiem na czym polega mutura. jak nie potrafisz tak rozwijać wątków i myśl;i to radze przeczytać książke:)) wteyd cos tam zawsze dopiszesz, jak bedziesz miał wiedze

#9 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 29 wrzesień 2011 - 20:31

Nie potrafie i mysle ze wiele osob tego nie potrafi bo wg mnie trzeba miec jakas wiedze. Jak chcesz mozesz mnie tego nauczyc, moze gdzies jestem w stosunku do ciebie gorszy. Byc moze czytales ksiazek wiecej ode mnie, interesujesz sie ogolnie jezykiem polskim, czytasz gazety itd.
Ja bylem zamkniety w sobie, nie czytalem ksiazek, chociaz do dzisiaj nie czytam, jestem leniem itd, nie czytam gazet ani nic :)/>/>
dlatego bardziej od ciebie obawiam sie tej matury. jak mnie zmodelujesz to zobaczysz ze jednak mam sie czego obawiac :)/>/>
dlatego zaczalem sie juz itneresowac tym wczesniej zeby sie przygotowac pożadnie.

#10 Krzysztof Gonia

Krzysztof Gonia
  • Użytkownicy
  • 4092 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWrocław/Żary
  • opisALL IN

Napisano 30 wrzesień 2011 - 10:59

Nie potrafie i mysle ze wiele osob tego nie potrafi bo wg mnie trzeba miec jakas wiedze.


Zacznij myśleć kreatywnie albo dalej wierz, w to przekonanie i przeczytaj wszystkie lektury. Dopóki wierzysz, że się nie da to się nie da. Nie ma sensu Cię przekonywać. Albo zaczniesz myśleć samodzielnie albo nie. Na samej maturze, trafiłem akurat na książkę którą przeczytałem. Z wypracowań na polskim, nie napisałem ani jednego, którego temat dotyczyłby lektury, którą przeczytałem a nauczycielki chwaliły mnie za to jak piszę.

Tekst, który dostajesz do ręki jest wystarczająco długi, żeby się obsrać ilością informacji.

Poczytaj o presupozycjach (NLP), to może Ci pomóc wyciągać info z tekstu.

Niby tak ale co powiesz na odniesienie sie do znajomosci lektury?


Przeczytaj gotowe opracowania, będziesz miał ogół sytuacji. Wystarczy.

Musisz uzyc jakis watkow ktore nie sa we fragmencie ktory dostajesz.


Nie musisz.

Poza tym nie da sie opisac ze on byl taki i tak, byl taki i tak -musisz wnioskowac, byl taki bo robil to. A tego czasem we fragmencie nie ma co robil


To pisz o tym co jest, nie o tym czego nie ma.
KOCHAJzycie || Szukaj rozwiązań, a nie wymówek || MAPA FORUM ||

#11 hypno

hypno
  • Użytkownicy
  • 178 postów

Napisano 30 wrzesień 2011 - 12:44

popieram kolegę Krzysztofa^ ^ tekst na maturze jest tak dlugi... mozna wyciagac z niego cechy osobowości, analizować bohatera na podstawie fragmentu. mozna sie zabezpieczać i pisać "w danym momencie zycia bohatera był taki siaki owaki" to ma na celu odniesienie się do fragmentu a nie do całości. wydłużaj zdania używając mądrych słów, jak najbadzij je wydłużaj. nie zdać matury z polaka jest baardzo trudno. bo komu się chce w wakacje organizować poprawki? nauczyciele podciagają jak mogą, napisz cokolwiek w tym cholernym wypracowaniu na temat, i dadzą Ci te 30 %.

#12 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 30 wrzesień 2011 - 16:23

Tak tylko mam jeszcze inne problemy którymi ejst komputer, zamiast sie uczyc wole grać. Mimo ze juz analizowałem to że komputer mi nic nie daje, a dzieki nauce moglbym duzo osiagnac. A moj umysl i tak woli komputer... I tak wszystko sobie obiecuje a to przeklada sie na kolejne dni..

#13 Krzysztof Gonia

Krzysztof Gonia
  • Użytkownicy
  • 4092 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWrocław/Żary
  • opisALL IN

Napisano 30 wrzesień 2011 - 19:18

załóż temat w odpowiednim dziale
KOCHAJzycie || Szukaj rozwiązań, a nie wymówek || MAPA FORUM ||

#14 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 30 wrzesień 2011 - 20:07

Juz o tym pisalem i temat gdzies znikl wraz z innymi tematami. Nie wypada mi go raczej odkopywać. Zreszta drugi raz pisac o tym to za duzo. Napisz mi tutaj albo na priv.

#15 Krzysztof Gonia

Krzysztof Gonia
  • Użytkownicy
  • 4092 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWrocław/Żary
  • opisALL IN

Napisano 30 wrzesień 2011 - 20:20

Nie widzę w Twojej zawartości tego tematu.
Aby zachować przejrzystość forum trzymajmy się danych tematów.
Na priv Ci nie napiszę bo z palca nie wyssę Ci rozwiązania, potrzebuję czegoś więcej niż "mam problem z komputerem".
Polecam sprawdzić film na Mg.tv o uzależnieniu od komputera.
KOCHAJzycie || Szukaj rozwiązań, a nie wymówek || MAPA FORUM ||

#16 SlepyMozg

SlepyMozg
  • Użytkownicy
  • 28 postów
  • Płeć:Nie określono

Napisano 08 październik 2011 - 20:55

Uważam że matura z polskiego jest częściowo schematyczna. Jeżeli wiesz jak pisać na podstawie fragmentów wypracowanie oraz masz wiadomości z opracowań to osiągnięcie progu 30% powinno być łatwe. Moja polonistka już zdradzała pewien wzorzec jak powinno być pisane wypracowanie. W maju 2011 mieliśmy następujące tematy:

nr1 - Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło
w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane
w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe
konteksty.

nr2 - Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw
obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści.
W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają
z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi

Weźmy pod lupę na przykład temat nr2. Aby nie mieć problemu z napisaniem wypracowania trzeba dobrze przeczytać temat. Na podstawie tematu trzeba ściśle pisać wypracowanie. Za co dostaniesz punkty? Dostaniesz maksymalne ilości punkty jeżeli trafisz jak największą ilość trafionych "punktów" zawartych w kluczu. Czyli ściśle musisz pisać o:
- Musisz ściśle przeanalizować fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej
- Przedstawić obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów
- W kontekście całej opowieści wyjaśnić jakie konsekwencje wynikają z zestawienie odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.

O wiele większe ma szanse maturzysta na zdanie jeżeli skupi się na tych wątkach. Matura z polskiego na poziomie podstawowym to w sumie 70pkt - 100%
20pkt to czytanie ze zrozumieniem (przeciętnie maturzyści zdobywają tutaj do 15-16pkt), 50pkt to wypracowanie, z czego połowa pkt jest przyznawana za informacje o znajomości lektury a druga dotyczy poprawnego, gramatycznego pisania wypracowania. Więc Jasio musi rozdzielić tekst na trzy akapity (wstęp - wprowadzenie,przedstawienie postaci czy napisanie 2 zdań o autorze czy powieści; rozwinięcie - z argumentami i przykładami, streszczając tekst; zakończenie - podsumowując to co wcześniej napisał) do tego wszystkiego dochodzi jeszcze ortografia, kompozycja i inne rzeczy o których można dowiedzieć się na www.cke.edu.pl
Matura jest do zdania, zdobywasz 20pkt z czytania z zrozumieniem + 1pkt z wypracowania = 21pkt czyli 30%
Można oczywiście tą metodą zdobyć więcej.
Istnieję, więc cierpie...

#17 Mysle

Mysle
  • Użytkownicy
  • 400 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • MiejsceWarszawa

Napisano 09 październik 2011 - 12:30

Uważam że matura z polskiego jest częściowo schematyczna. Jeżeli wiesz jak pisać na podstawie fragmentów wypracowanie oraz masz wiadomości z opracowań to osiągnięcie progu 30% powinno być łatwe. Moja polonistka już zdradzała pewien wzorzec jak powinno być pisane wypracowanie. W maju 2011 mieliśmy następujące tematy:

nr1 - Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło
w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane
w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe
konteksty.

nr2 - Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw
obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści.
W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają
z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi

Weźmy pod lupę na przykład temat nr2. Aby nie mieć problemu z napisaniem wypracowania trzeba dobrze przeczytać temat. Na podstawie tematu trzeba ściśle pisać wypracowanie. Za co dostaniesz punkty? Dostaniesz maksymalne ilości punkty jeżeli trafisz jak największą ilość trafionych "punktów" zawartych w kluczu. Czyli ściśle musisz pisać o:
- Musisz ściśle przeanalizować fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej
- Przedstawić obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów
- W kontekście całej opowieści wyjaśnić jakie konsekwencje wynikają z zestawienie odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.

O wiele większe ma szanse maturzysta na zdanie jeżeli skupi się na tych wątkach. Matura z polskiego na poziomie podstawowym to w sumie 70pkt - 100%
20pkt to czytanie ze zrozumieniem (przeciętnie maturzyści zdobywają tutaj do 15-16pkt), 50pkt to wypracowanie, z czego połowa pkt jest przyznawana za informacje o znajomości lektury a druga dotyczy poprawnego, gramatycznego pisania wypracowania. Więc Jasio musi rozdzielić tekst na trzy akapity (wstęp - wprowadzenie,przedstawienie postaci czy napisanie 2 zdań o autorze czy powieści; rozwinięcie - z argumentami i przykładami, streszczając tekst; zakończenie - podsumowując to co wcześniej napisał) do tego wszystkiego dochodzi jeszcze ortografia, kompozycja i inne rzeczy o których można dowiedzieć się na www.cke.edu.pl
Matura jest do zdania, zdobywasz 20pkt z czytania z zrozumieniem + 1pkt z wypracowania = 21pkt czyli 30%
Można oczywiście tą metodą zdobyć więcej.


Zgadzam się z Tobą lecz żeby zdobyć ten 1pkt z wypracowania trzeba napisać pracę na temat(jeżeli nie- skreslana) i zawierającą 250słów. ;)/>/>
Ten kto nie czytał lektury, z samego fragmentu będzie miał bardzo trudno napisać wypracowanie. Co do schematu mam podobny co do twojego ale trochę rozwinięty:


Schemat wypracowania maturalnego
1.Wstęp(ogólne informacje o utworze,czyli epoka,autor,tytuł,kiedy wydana,opublikowana)

2.Rozwinięcie
-odpowiednie umiejscowienie fragmentu w całości utworu
-przedstawienie postaci(bardzo szczegółowe),które mamy w podanym fragmencie
-analiza tego fragmentu(wnioski)
-powołanie się na całość utworu(odpowiednie powiązanie fragmentu z utworem)
-środki stylistyczne(jakie,po co?i jaką spełniają rolę?)

3.Zakończenie-wnisoki z całego wypracowania,nie może być tego co było w rozwinięciu ani nowych informacji.

Użytkownik Mysle edytował ten post 09 październik 2011 - 12:30


#18 SlepyMozg

SlepyMozg
  • Użytkownicy
  • 28 postów
  • Płeć:Nie określono

Napisano 09 październik 2011 - 20:40

Zgadzam się z Tobą lecz żeby zdobyć ten 1pkt z wypracowania trzeba napisać pracę na temat(jeżeli nie- skreslana) i zawierającą 250słów.

Osoba która nie czytała kompletnie lektur będzie musiała streszczać to co jest napisane w fragmencie + jakieś wnioski. Kiedy pisałem maturę, musiałem też streszczać ten fragment by mieć pewność że napisałem na 250słów.
Co poradzić na to by praca nie była skreślona w wyniku błędu kardynalnego? Ciężko coś doradzić osobie która nie czytała kompletnie lektur. Jednak mam jedną radę...Nie pisz o rzeczach o których i tak nie wiesz, lepiej pisz tylko na podstawie fragmentu. Jeżeli okaże się że przypisujesz bohaterom inne wydarzenia niż są, lub mylisz tą lekturę z inną, to jest to podstawa do tego by nie zaliczyć matury.
Istnieję, więc cierpie...

#19 jasiek555

jasiek555
  • Użytkownicy
  • 314 postów

Napisano 12 grudzień 2011 - 23:57

Hej, ja też kompletnie nie znałem lektur i ostatnią próbną Operonu rozwaliłem na 60% ale...

Po pierwsze to mogłem się jeszcze lepiej postarać i podejrzewam,że te 5% bym jeszcze zyskał.

Po drugie to cholera wie... możliwe,że wypracowanie zawaliłem a dobrze te zadanka zrobiłem... Ogólnie to nawet zadowolony jestem. 60% to dużo biorąc pod uwagę to,że nie czytam lektur i to,że mi do szczęścią potrzeba 30% z podstawoego polaka.


pozdro




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników